بررسیهای متعدد در حوزه کسب و کارهای نوپا نشان میدهد که معمولا دلایل مشترکی برای شکست و موفقیت این نوع از کسب و کارها وجود دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل موفقیت و شکست استارتاپها بپردازیم.
طبق مقالهای که در FastCompany با عنوان “چرا اکثر شرکتهای سرمایهگذاری با شکست روبرو میشوند” چاپ شده، ۷۵ درصد از شرکتهای سرمایهگذاری شکست را تجربه میکنند. این آمار بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط Shikhar Ghosh در مدرسه کسب و کار هاروارد گزارش شده است. در این مطالعه، با در نظر گرفتن تمام شرکتهای فعال در ایالات متحده، نرخ شکست استارتاپهای فعال در حوزه صنعت پس از ۵ سال، ۵۰ درصد و همین نرخ پس از ۱۰ سال ۷۰ درصد گزارش شده است. در این پژوهش همچنین از مدیران این شرکتها در مورد علت مواجهه با شکست نیز سوال شده است که نتایج حاصل نشان از ۴ دلیل اصلی برای این امر دارد. دلایل فرعی دیگری نیز وجود دارند که هر کدام را میتوان در زیر یکی از این ۴ دلیل عمده قرار داد. به طور کلی دلایل اصلی شکست کارآفرینان در این گونه شرکتها را میتوان نتیجه عوامل زیر دانست:
۱. عدم تمرکز
۲. نداشتن انگیزه، تعهد و علاقه کافی
۳. داشتن غرور بیش از حد که موجب عدم مشورت با دیگران میشود
۴. مشورت گرفتن از افراد ناکارآمد
۵. عدم بهرهگیری از یک مشاور و راهنمای خوب
۶. نداشتن دانش لازم در حوزه کسب و کار اینترنتی
۷. انتظار کسب سود زیاد در حداقل زمان
تمامی این موارد با تصمیمگیری کارآفرین و دانش عمومی وی در حوزه کسب و کار ارتباط مستقیمی دارد.
پژوهش دیگری که توسط CB Insight صورت گرفته، با بررسی ۱۰۱ کسب و کاری که با شکست روبرو شدهاند، ۲۰ دلیل اصلی عدم موفقیت این استارتاپها را معرفی کرده است. بررسی این لیست میتواند برای مدیران و صاحبان این نوع کسب و کارها بسیار ارزشمند و آموزنده باشد. در اینجا به ۹ مورد از مهمترین موارد ذکر شده در این لیست اشاره میکنیم:
۱. عدم توجه به نیاز بازار
۲. عدم داشتن سرمایه کافی
۳. عدم بهرهگیری از تیم کاری مناسب
۴. نگاه بیش از حد به رقابت با دیگران
۵. عدم قیمتگذاری مناسب محصولات
۶. ارایه محصول بیکیفیت
۷. عدم داشتن مدل در کسب و کار آنلاین
۸. بازاریابی اینترنتی ضعیف
۹. نادیده گرفتن مشتریان
توجه داشته باشید که تمام موارد ذکر شده مسائل مرتبط با کسب و کار و تیم کاری بوده، اگرچه یک مورد نیز در ارتباط با محصول عنوان شد. همواره مسائلی از این قبیل به قدرت رهبری و مدیریت صاحب کسب و کار برای تشکیل تیمی قدرتمند و ساخت مدل کاری مناسب گره خورده است. توجه داشته باشید که اگرچه علت نهایی شکست، پایان یافتن منابع مالی است، اما همواره فاکتورهای دیگری منجر به آن میشوند.
پس از بررسی علل شکست متعدد کسب و کارهای نوپا، در این قسمت به دلایل موفقیت برخی از این کسب و کارها میپردازیم. بهترین پژوهش در رابطه با این موضوع، گزارشی است که توسط Stratup Genome منتشر شده است. در این مطالعه که ۶۵۰ کسب و کار اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته، ۱۴ شاخص موفقیت معرفی شده است. در اینجا به برخی از مهمترین دلایل عنوان شده در این گزارش اشاره میکنیم:
۱. اجرای اصول استارتاپ ناب
۲. تعهد به ماندن در مسیر کاری اتخاذ شده
۳. تمایل به تطبیقپذیری با شرایط متفاوت
۴. صبر و پشتکار در مواجهه با عدم برآورده شدن انتظارات
۵. علاقمند به مشاهده، گوش دادن و یادگیری
۶. مدیریت با بهرهگیری از دانش کافی در حوزه کسب و کار
به طور کلی فاکتورهای متعددی برای موفقیت در یک استارتاپ نیاز است اما این عوامل لزوما موفقیت را تضمین نمیکنند. با نگاهی به فاکتورهای شکست و موفقیت، اهمیت متعهد بودن به برنامه طرح ریزی شده، عامل کلیدی موفقیت است. بنابراین داشتن طرح و برنامه از پایههای اصلی موفقیت در استارتاپها خواهد بود. اما این به معنی عدم انعطاف پذیری و منعطف بودن در شرایط مختلف نیست. به همین دلیل اکثر شرکتهای موفق، یک یا دو چرخش برای کسب و کار خود در نظر میگیرند. یک چرخش درست به معنای تغییر و بازبینی در روند کسب و کار است به گونهای که در استراتژی بازاریابی نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. این چرخش میتواند در امتداد محور محصول یا بازار باشد، اما باید تغییرات کافی برای تطبیق پذیری با نیازها و استراتژی مورد نظر را نیز شامل شود.
داشتن علاقه و انگیزه نیز از دیگر فاکتورهای اصلی موفقیت هستند. همه افراد از جمله کارآفرینان، مدیران کسب و کار، مشاوران، سرمایهگذاران و تحلیلگران در رابطه با نقش مثبت علاقه در موفقیت کسب و کار اتفاق نظر دارند. استیو جابز همواره درباره این عامل کلیدی صحبت میکرد. افراد موفق همواره نسبت به کاری که میکنند ایمان دارند. یک کارآفرین موفق همواره قدرت اثرگذاری بر جهان را در خود میبیند و سعی دارد تا روحیه رقابت با دیگران را در خود پرورش دهد. این افراد همواره برای موفقیت برنامهریزی میکنند و از شکست بیزار هستند. البته این روحیه میتواند در افراد مختلف به انواع متفاوتی وجود داشته باشد، اما هرگز یک کارآفرین موفق را بدون بهرهمندی از روحیه رقابت و عدم تمایل به پیروزی نخواهید دید.
در این بین نقش یک فرد راهنما نیز بسیار موثر است و نقش کلیدی دز موفقیت شرکت خواهد داشت. میل به علاقه و یادگیری در شما نمیتواند دلیل خوبی برای عدم بهرهگیری از تجربیات و دستاوردهای یک راهنما باشد. با این حال نیازی به اجرای تمام صحبتهای وی وجود ندارد، اما شما با انتخاب یک فرد باتجربه و خبره یک گام اساسی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان برداشتهاید.
به طور کلی استارتاپهایی موفق خواهند بود که برپایه اصول و قواعد منطبق بر کسب و کار بنا نهاده شده باشند. مطالعات گسترده نشان میدهد که مدیریت و پیشبرد یک کسب و کار نوپا نیاز به دانش عمومی و دانش تخصصی در حوزه کسب و کار مربوطه دارد. علاوه بر این برای رسیدن به موفقیت نیاز به برنامهریزی، پشتکار، علاقه و همچنین بهرهگیری از یک تیم کاری متخصص وجود دارد. بهترین راه برای دستیابی به این موارد، پیروی از یک فرایند سیستماتیک و مدون برای رسیدن به نتایج مطلوبی است که در مرحله برنامهریزی ترسیم شدهاتد.
منبع : https://itresan.com/158255/چگونه-صاحب-یک-کسب-و-کار-موفق-باشیم؟/.html
1_واسطه آنلاین
یکی از روشهای بسیار خوب برای کسب درآمد این است که واسطه شوید. واسطه لزوماً کسی است که به ازای فروش محصولات برای یک شرکت دیگر، حق العمل (کمیسیون) دریافت میکند. در این حالت شما نیازی ندارید محصولی تولید کنید کافیست با آموزش روشهای بازاریابی اینترنتی به خصوص ایمیل مارکتینگ محصولات و یا خدمات دیگران را بفروش برسانید و در قبال اتصال خریدار به فروشنده درصدی را بهعنوان حق واسطه دریافت کنید. این روش یکی از پرسودترین روشهای ایدههای پولساز برای کسب و کار اینترنتی است.
۲- برندسازی برای محصول خودتان
از طراحی و تولید تا شروع تبلیغ و حفظ رشد کسب و کار در کنار شما میمانیم. برندسازی یکی از ایدههای پولساز برای کسب و کار اینترنتی است که به راحتی جواب میدهد. اگر استعداد خلق تصاویر منحصربهفرد دارید، نیازی نیست به خاطر ابتکارتان جنجال به پا کنید. اگر میتوانید به سادگی میتوان حاصل دستتان را بر یک محصول چاپ کرد، پس میتوانید پولسازی کنید. کافیست صنایع دستی زیبا، نقاشیهای زیبا، طرحهای زیبا و خلاقانه خود را در قالب و فرمتهای مختلف تابلو نقاشی، هدایای زیبا، کارهای چاپی زیبا و هزاران روش دیگر ارائه دهید و در سایت خودتان یا مارکتهای آنلاین دیگر عرضه نمایید. طرحهای منحصربهفرد برای تقویم، تیشرت، کیف، کلاه، کارتهای خوشآمدگویی، برگزاری تولدهای متفاوت و زیبا و بسیاری از کارهای مختلف مواردی هستند که شما میتوانید آنها را به یک کسبوکار اینترنتی با درآمد میلیونی تبدیل کنید.
۳- ساخت برنامههای کاربردی
از آنجایی که تلفنهای هوشمند همهجا هستند، تقاضا برای برنامههای کاربردی جدی و خلاقانه بیش از پیش به محبوبیت رسیده است. افراد هر روز در بازارها و مارکتهای مختلف اندروید و یا آیفون به دنبال اینگونه برنامههای کاربردی هستند. کافیست با استفاده از ابزارهایی بسیار ساده و بدون کدنویسی برنامههای کاربردی مختلف تولید کنید و یا یک گام فراتر رفته برنامهنویسی برای این دستگاههای هوشمند را با دیدن چند محصول آنلاین یاد بگیرید و برای موبایلهای هوشمند برنامههای کاربردی خلاقانه طراحی کنید و در سایت خودتان و مارکتهای موجود به فروش بگذارید. این روش نیز یک منبع بسیار خوب با درآمد چند میلیونی است. بد نیست بدانید خیلی از اپلیکیشنهای مطرح با فروش با بدون کدنویسی و فقط با چند ابزار ساده تولید شدهاند.
۴- ایجاد فروشگاه تجارت الکترونیک
داشتن یک فروشگاه آنلاین از آن ایدههای کسبوکار اینترنتی بینظیر است. اما بدون وجود مارکتهایی چون Woocommerce و سایرین هیچگاه یک فروشگاه اینترنتی که مال خودتان باشد با چنین سرمایه اندکی نمیتوانست از این راحتتر باشد. کافیست یک سایت تهیه کنید، وردپرس و افزونه فروشگاهی ووکامرس را نصب کنید و یک قالب زیبا و مناسب برای خود انتخاب نمایید کار تمام است فروشگاه آنلاین شما آماده است. با استفاده از دروازههای پرداخت و روشهای توزیع مستقیم بدون واسطه و انبارگردانی دیگر لازم نیست درباره مواردی چون تحویل یا انبارکردن کالاها نگرانی به دلتان راه دهید.
۵- مشاوره رسانههای اجتماعی
شرکتهای بزرگ به آسانی میتوانند یک کارمند تمام وقت یا نیمه وقت یا نیروی مشابهی را استخدام کنند تا مدیریت حسابهای کاربری توئیتر، فیسبوک، تلگرام و اینستاگرامشان را به پیش ببرد، ولی کسبوکارهای کوچکتر اغلب مجبور هستند خودشان مدیریت رسانههای اجتماعی را به دست بگیرند. ولی، از آنجایی که بسیاری مسئولیتهای دیگر هم دارند به خوبی نمیتوانند در این کار قوی عمل کنند. شما میتوانید با فراگیری روشهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی و افزایش دامنه افرادی که میشناسید به راحتی تبدیل به یک مشاور رسانههای اجتماعی شوید و بهعنوان مشاوری برای رسانههای اجتماعی، میتوانید به طور موثری کسبوکارهای مختلف را در مسیر درست و با توجه به تدابیر ایدهآل، به کار گرفتن برنامهها و ارسال محتوا با عنایت به مخاطبان هدفتان، هدایت کنید. بنابراین با رشد کسب وکارشان، شما نیز رشد خواهید کرد و یک کسبوکار بسیار سودمند و چند میلیونی را برای خود راهاندازی خواهید کرد.
۶- متخصص تولید محتوا
یکی از ایدههای پولساز برای کسب و کار اینترنتی بسیار خوب که با هزینه بسیار کم میتوانید راهاندازی کنید کسبوکار تولید محتواست. اگر به نوشتن علاقه دارید و درباره موضوعات خاص مشتاق هستید، با ایجاد سایت خودتان، سبک و سیاقتان را به سمع و نظر پولدارها برسانید. شما با تولید محتوا میتوانید محصولات دیگران را بفروشید و نیز میتوانید برای کسبوکارهای دیگر محتواهای بسیار عالی و با کیفیت تولید کنید. بسیاری از کسبوکارها در تولید محتوا مشکل دارند و نیاز به فردی دارند تا بتواند محتواهای خوب، جذاب و با کیفیت برای آنها تولید کند. این ایده نیز میتواند یک کسبوکار اینترنتی با درآمد چند میلیونی برای شما باشد.
نویسنده : جاوید گرشاسبی
میتوان بازاریابی الکترونیک را به این شکل تعریف کرد:
بازاریابی الکترونیکی یک عملکردی خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری. عملکرد بازاریابی الکترونیک را میتوان در سه بخش زیر معرفی و دستهبندی کرد:
در این مقاله سعی کردم به در بازاریابی اینترنتی به روندهایی بپردازم که کاملا برای شرایط ایران در نظر گرفتهشده است. یک وبمستر یا بازاریاب اینترنتی با تمرکز بر این ۵ مورد میتواند رشد کسبوکار آنلاین خود را در سال ۱۳۹۶ بسیار سریعتر کند.
وبکست به هرگونه پخش برنامه از طریق اینترنت گفته میشود. یک حالت خاص آن وبینار است. وبینار آموزش یا سخنرانیای است که از طریق اینترنتی برگزار میشود. در دنیای بازاریابی اینترنتی، وبینار یکی از بهترین روشها برای بازاریابی و معرفی محصول است. روز به روز علاقه به شرکت در جلسات آنلاین و زنده در ایران بیشتر میشود. منظور از زنده آن است که سخنران در همان لحظه در خال صحبت است و مطالب ضبط شده نیست. فرض کنیم کار شما طراحی سایت است. شما میتوانید یک وبینار ۱۰۰ نفره رایگان برگزار کنید و تبلیغ کنید تا در وبینارتان ثبتنام کنند. سپس در وبیناری یک ساعته به آموزش نکات مهم برای داشتن سایت بپردازید. مثلا توضیح دهید چگونه با کمترین هزینه بهترین سایت ممکن را داشته باشیم. سپس در پایان وبینار به شرکتکنندگان پیشنهاد میدهید که کار طراحی سایت را به خودتان واگذار کنند. حتی یک فرصت ویژه هم تعریف میکنید تا مثلا کسانی که تا یک هفته پروژه را به شما بسپارند از مزیتهایی استفاده کنند.
در سالهای اخیر استفاده از موبایلهای هوشمند و رسانههای اجتماعی تا حدی زیاد شده که کمتر کسی را پیدا میکنید که در روز حداقل با گوشی خود چند ویدیوی کوتاه نبیند. این یک فرصت بسیار عالی و بزرگ برای بازاریابان اینترنتی است. اکنون دیدن ویدیوهای کوتاه به یکی از عادتهای روزانه مردم تبدیل شده است. پس شما هم باید دستبهکار شوید و بخشی از مطالب خود را بهصورت ویدیو منتشر کنید. ویدیوهایی آموزشی درست کنید و به مخاطبان و مشتریان هر نکته لازم را آموزش بدهید. محصولات را باهم مقایسه کنید. توضیح دهید چگونه بهترین خرید را انجام دهند. هنگام خرید به چه مواردی بیشتر توجه کنند و … شما باید با ویدیو نشان دهید چقدر در کارتان متخصص هستید. این باعث جلب اعتماد مخاطبان شما میشود و در نهایت اگر تصمیم به خرید گرفتند، شما جزو اولین گزینهها خواهید بود.
مشکلی که در دنیای بازاریابی اینترنتی روز به روز پررنگتر میشود کاهش نرخ برداشت صحیح تبلیغات اینترنتی است. شما تبلیغات اینترنتی انجام میدهید و عدهای این تبلیغات را میبینند. ولی به دلیل مشغله زیاد و تمرکز کم، برداشت درستی از تبلیغ شما نمیکنند. مثلا شما تبلیغ میکنید که کار بازسازی ساختمان انجام میدهید. عدهای از بینندگان تبلیغ اشتباه برداشت میکنند و فکر میکنند شما در کار خرید و فروش املاک هستید! از این دست مثالها در اینترنت بسیار زیاد وجود دارد. شما باید بر دو موضوع با جدیت کار کنید: ۱. انتقال ساده و مستقیم پیام بازاریابی و ۲. بازآفرینی تبلیغات. تا حد ممکن سعی کنید تبلیغات اینترنتی واضح و ساده باشند. شخص در کمتر از ۳ ثانیه باید بتواند کار شما دقیقا چیست. کافی نیست تشخیص بدهد شما وکیل هستید، بلکه باید بداند دقیقا در چه موردی میتوانید به او کمک کنید.
نکته دومی که باید به آن توجه کنید بازآفرینی تبلیغات است. منظور از بازآفرینی آن است که همان مطلب را با روش و ادبیات دیگری بیان کنید. مثلا فرض کنید یک فایل PDF ساختید که درباره خدمات طراحی سایت توضیح میدهید. سعی کنید با فرمتهای دیگری مثل ویدیو و صوت مطالب مکملی تهیه کنید. هدف آن است که اگر مخاطب از PDF شما برداشت نکرده کارتان دقیقا چیست و چه مزیتی دارد، حداقل از فایل صوتی یا ویدیو این برداشت را انجام دهد. بهخصوص اگر دنبال بازارهای جدیدی هستید که اطلاع کمی از زمینه فعالیت شما دارند این موضوع مهمتر میشود. مثلا برای اغلب افرادی که هیچ سروکاری با کسبوکار و سرمایهگذاری ندارند واژههای کارآفرینی، سرمایهگذاری، بورس، سهام و … تفاوت چندانی ندارند. حال اینکه شما تخصصتان فقط یکی از این موارد است و باید این موضوع را با بازآفرینی تبلیغات به مخاطبان نشان دهید.
با توجه به رایجتر شدن استفاده از تلگرام، باید در بازاریابی اینترنتی از این رسانه بهتر و مفیدتر استفاده کرد. بسیاری از کسبوکارهای کوچک، گروههای تلگرامی درست میکنند تا مشتریان امکان تبادلنظر با یکدیگر را داشته باشند. همچنین استفاده از کانالهای تلگرام باعث میشود، هزینههای اطلاعرسانی به مخاطبان و مشتریان تقریبا به صفر برسد. اگر هنوز برای کسبوکارتان کانال ندارید، هرچه زودتر دستبهکار شوید و کانالتان را راهاندازی کنید. امکان بسیار جالب و جذاب دیگر روباتهای تلگرام هستند که تقریبا میتوانند مانند یک منشی یا پاسخگوی خودکار به مخاطبان کمک کنند. مثلا مخاطب میتواند با مراجعه به صفحه روبات تلگرام با منویی مواجه شود و با زدن دکمه ۱ لیست محصولات، دکمه ۲ قیمت محصولات و … را ببیند. درواقع شما یک پاسخگوی تلگرامی خودکار طراحی میکنید که با توجه به سوال مخاطب میتواند بهصورت خودکار جواب ارسال کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و روش ساختن روبات میتوانید در گوگل جستجو کنید. مقالات فارسی زیادی وجود دارند که روش ساخت روبات تلگرام را آموزش میدهند.
روز به روز خرید از اینترنت به یک تفریح تبدیل میشود. دیگر فقط کافی نیست فرایند خرید سایت خوب و درست کار کند. خرید از سایت شما باید به کاری ساده و لذتبخش تبدیل شود. خیلی خوب است که با علمی به نام گیمیفیکیشن (Gamification) بیشتر آشنا شوید و از ایدههای آن در سایتتان استفاده کنید. نمونههای کوچکی از آن را در سایتهایی مانند دیجیکالا مشاهده میکنید. مثلا دکمه که رویش نوشته شده: فروش ویژه روز. ولی دقیقا توضیح داده نشده که چه چیز فروخته میشود و با چه قیمتی. بازدیدکننده از روی کنجکاوی بر آن دکمه کلیک میکند تا ببیند موضوع چیست. تعریف سیستمهای امتیازدهی به بازدیدکنندگان سایت میتواند بسیار اثرگذار باشد. بازدیدکننده با هر فعالیت یا خرید در سایت امتیازهایی دریافت میکند و این امتیازها قابل تبدیل به پول هستند تا توسط آن بتوان از سایت خرید کرد.
بازاریابی اینترنتی ترکیب دو فعالیت مشخص است: ترافیک و تبدیل، بدین معنا که ابتدا ترافیک ایجاد میکنیم و سپس بازدیدکنندگان سایت را به خریدار تبدیل میکنیم.
ایجاد ترافیک یعنی هدایت بازدیدکنندگان به سایتمان. این کار میتواند هم بهصورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. مثلا در رسانههای اجتماعی و سایتهای دیگر افراد را تشویق کنیم تا از سایت ما بازدید کنند. ترافیک همچنین میتواند با روشهای آفلاین ایجاد شود. مثلا در تمام تبلیغات، کارت ویزیت و حتی تماسهای تلفنی، علاقهمندان را ترغیب کنیم تا از سایت ما بازدید کنند. بسیاری از بازاریابهای اینترنتی تازهکار فکر میکنند ایجاد ترافیک کار بسیار سختی است، ولی اینطور نیست. فقط کافی است بودجه مناسبی اختصاص داده شود تا بازدیدکنندگان زیادی به سایت سرازیر شوند.
شما میتوانید با روشهای رایگان بازدیدکنندگانی را به سایت هدایت کنید. مثلا میتوانید از سایتهای آگهی رایگان، تبادل لینک، ویدئو، رسانههای اجتماعی و جستجو استفاده کنید. شاید بهترین نوع ایجاد ترافیک رایگان سئو باشد. سئو علمی است که کمک میکند با ایجاد تغییراتی در سایت و خارج سایت کاری کنید که افراد بیشتری شما را با جستجو پیدا کنند. مثلا از گوگل یا سایتهای دیگر به سایت شما هدایت شوند.
به روشهای مختلفی میتوانید ترافیک پولی ایجاد کنید.
تبلیغات کلیکی با Pay Per Click که گاهی بهاختصار PPC نامیده میشود یکی از بهترین روشهای ایجاد ترافیک پولی است. مزیت این روش در آن است که شما فقط زمانی به تبلیغکننده پول میپردازید که کسی بر تبلیغ شما کلیک کند و وارد سراچهتان شود. اگر کسی تبلیغ را ببیند و واکنشی نشان ندهد هیچ مبلغی پرداخته نمیشود. بهترین مثال تبلیغات کلیکی سایت گوگل است. شما میتوانید به گوگل تبلیغ کلیکی بدهید. وقتی علاقهمندان کلیدواژهای خاص را جستجو میکنند سایت شما در اولین نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. البته جلوی اسم سایت شما عبارت AD اضافه میشود تا جستجو کنندگان بدانند این یک تبلیغ است!
در تبلیغات نمایشی (Pay Per Impression) شما به ازای تعداد نمایش تبلیغ پول میپردازید. در این روش تبلیغکننده هیچ تضمینی نمیدهد که چه میزان از بینندگان تبلیغ بر آن کلیک خواهند کرد ولی تضمین میکند تبلیغ شما مثلا ۱۰۰۰۰۰ بار نمایش داده شود. یکی از بهترین نمونههای تبلیغات نمایشی سایت بلاگفا است.
سومین نوع تبلیغات پولی تبلیغات مدتدار است. سایت تبلیغکننده فقط تضمین میکند که تبلیغ شما را برای مدت مشخصی در سایت به نمایش بگذارد. مثلا بنر تبلیغاتی شما را به مدت ۳۰ روز نمایش میدهد. اینکه این تبلیغ چند بار دیده میَشود و چه تعدادی از بازدیدکنندگان روی آن کلیک میکنند هیچ تضمینی ندارد. معمولا سایتهایی که بیننده کمتری دارند تبلیغات خود را با این مدل میفروشند.
خوب اگر ایجاد ترافیک کار آسانی است چرا بسیاری از وبمسترها و مدیران سایت رغبتی به ایجاد ترافیک ندارند؟ دلیلش آن است که از تبدیل سایتشان مطمئن نیستند. در بازاریابی اینترنتی منظور از تبدیل «تبدیل بازدیدکننده به خریدار» است. اگر مطمئن شویم بخشی از بازدیدکنندگان خرید خواهند کرد بهنحویکه سود مناسبی خواهیم کرد از ایجاد ترافیک ترسی نخواهیم داشت.
در بازاریابی اینترنتی بهترین روش تبدیل آن است که وقتی بازدیدکننده جدیدی وارد سایت شد، کاری کنیم تا او ایمیل خودش (یا اطلاعات تماسی مثل شماره موبایل) را در سایت وارد کند. سپس با ارسال چندین ایمیل متوالی او را ترغیب کنیم تا از سایت ما خرید کند. درواقع عملیات تبدیل سایت با ایمیل مارکتینگ انجام میشود که یکی از کلیدیترین کارها در بازاریابی اینترنتی است. در مقالات بعد درباره تبدیل و روشهای آن بیشتر توضیح خواهیم داد.