بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه کسبوکار است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شدهاست. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و مخاطبان هدف شما به حساب میآیند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت میگیرد.[۳] همچنین انواع روش های بازاریابی بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۹ دارای ویژگی های خاصی خواهد بود که از جمله آن می توان به نوع خاص اشاره کرد:
محتوای مفید: هدف از تولید این محتوا این است که به مخاطبین خود یک کار و مهارتی را آموزش داده و یا اطلاعات مفید و ارزشمندی در راستای کسبوکار خود به آنها ارائه دهید.
محتوای آموزنده (حاوی اطلاعات): هدف شما از تولید محتوای این چنینی این است که به مخاطبین خود مهارتی تازه بیاموزید یا نوع دید جدیدی را به آنها معرفی کنید یا شاید بتوانید در تصمیمات به آنها کمک کنید.محتوای سرگرم کننده: احساسات از قبیل خنده و شادی ارزش محسوب میشوند و در محتوای سرگرم کننده نقش مهمی دارند.
تا به امروز دیدگاهها و نظرات مختلفی، دربارهٔ استراتژی محتوا بیان شده است، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد!
همانند فرماندهان جنگ هیچ وقت با استراتژی کپی یا مشترک جنگ نمیکنند! آنها استراتژی مربوط به خودشان را دارند، در استراتژی محتوا نیز همینگونه است، و اینکه بهترین استراتژی برای کسب و کار y ممکن است بدترین استراتژی برای کسب و کار x باشد؛ که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آن بپردازیم.
اما بهطور کل استراتژی محتوا به قانونهایی گفته میشود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن میکند. این قانونها شامل تجربه، شناخت، بررسی و آموختههای یک استراتژیست محتواست.
چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟
دلایلی بسیاری جهت استفاده از بازاریابی محتوا درخصوص کسب و کارهای مختلف وجود دارد که اصلی ترین آنها ارتقا ترافیک سایت و تولید لید است که از منابع معتبر و به صرفه استفاده می نمایند. مهمترین استراتژی بازاریابی محتوا به وجود آوردن اعتماد در اشخاص بازدیدکننده است. هراندازه اطلاعات ارائه شده بتواند اعتماد کاربران را جلب کنند به همان میزان نیز احتمال خرید محصولات توسط آنها را افزایش خواهد داد.
از دیگر دلایلی که موجب می شود بازاریابی محتوا به عنوان امری ضروری احساس شود ارتقاء سطح آگاهی از برند است. دراصل هدف اصلی بازاریابی محتوا دیده شدن محتوای تولید شده توسط مخاطبان و عکس العملی است که نسبت به آن نشان خواهند داد. این مسئله می تواند میزان تخصصی شرکتهای فعال را نشان دهد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که وجود بازاریابی محتوایی را در خصوص تولید محتوا الزامی میداند که در این میان می توان به بهبود سئو اشاره کرد. زمانی که تولید محتوا باکیفیت بالایی انجام شود کاربران بیشتری به سمت سایت معرفی شده جذب خواهند شد و این مسئله موجب افزایش ترافیک سایت می گردد.
سایتهایی که راه اندازی شده اند تا زمانی که از محتواهای سودمند و آموزنده به همراه کلید واژه های صحیح و مناسب استفاده نمایند و در زمینه تولید محتوا براساس اصول بروز عمل کنند می توانند رتبه و جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کنند.
بازاریابی محتوا و سئو را با هم اشتباه نگیرید
برخی از افراد تصور میکنند که بازاریابی محتوایی و سئو دو حلقه یک زنجیر هستند. درواقع نمیتوان گفت که این افراد در اشتباه هستند اما این قضیه چندان که تصور میکنید روی سرنوشت محتوا تاثیری ندارد.
امیدوارم دچار سوء تفاهم نشوید، چون سئو برای تولید محتوای ارزشمند حیاتی است. اما فراموش نکنید که موتورهای جست وجو بر اساس تجربه کاربرانِ سایت در مورد رتبه سایت قضاوت خواهند کرد.
این یعنی اگر کاربری راضی و خوشنود از سایت شما خارج شد، امتیاز بیشتری عاید شما میشود. اما موتور جستوجو چطور متوجه این موضوع میشود. زمانی که مشتری از یافتههای خود در سایت شما راضی نباشد، سایت دیگری را انتخاب میکند.
حال شاید برایتان سوال باشد که من چگونه میتوانم وضعیّت و میزان اثرگذاری محتوای خودم رو تشخیص دهم؟ پاسخ این سوال در دستان شناخت درست مخاطب و البتّه تعریف مسیر درست محتوایی برای رساندن مشتری بالقوّه به اهداف بازاریابی کسب و کار ماست.
بهترین تیترهای سایت خود در کمپین های تبلیغاتی به کار بگیرید
اگر کمپین پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC راهاندازی کردهاید، بهتر است بهترین تیترهای خود را در این کمپینها به کار بگیرید. اگر این تیترها توجه کاربران را به خود جلب کردهاند، به احتمال زیاد این بار نیز کارگر خواهند بود. اگر خوب فکر کنید متوجه میشوید که این کمپینها تفاوت چندانی با تولید محتوا ندارند. محتواهایی که در کمپین به کار میبرند نیز بسیار احساسی هستند. در این محتواها از کلمات قدرتمند و سنگینی استفاده میشود. طول این محتواها به یک اندازه است.
بنابراین با تولید یک محتوای حرفهای و انتخاب تیترهایی که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند، میتوانید دو نشان را با یک تیتر بزنید. اول محتوای دست اول تولید کنید و در ادامه مخاطب بیشتری را به سایت خود دعوت کنید. درواقع تیترهای آشنا و پیروز که پیش از این قلب کاربر را تسخیر کردهاند، دوباره قادر به انجام این کار خواهند بود.
دنبال محتوای ارزان نباشید
محتوا ارزشمندترین گزینهای است که در اختیار دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا در مقایسه با دیگر شیوههای بازاریابی نقش مهمی در افزایش ترافیک سایت ایفا میکند. جالب اینجاست که این گزینه از دیگر گزینههای موجود هزینه کمتری را در پی دارد.
هرگز اعتبار سایت خود را با محتوایی که به خوبی پرداخت نشده است هدر ندهید. قرار نیست هزینه اغراقآمیزی را برای تهیه محتوا در نظر بگیرید. اما درست نیست که تولید محتوا به اولین تیمی که قیمت پایینتری را پیشنهاد میدهد، سفارش ندهید.
نابرده رنج رتبه میسر نمیشود. این کار به صرف زمان و هزینه نیاز دارد. اگر این کار را برونسپاری میکنید، گروه مناسبی را انتخاب کنید. اگر میخواهید شخصا وارد عمل شوید نیز برای تولید محتوا آموزش ببینید. اگر در مضیقه مالی هستید محتوا را شخصا تولید کنید اما به هیچ عنوان به سراغ خرید محتوای ارزان نروید. به یاد داشته باشید که این محتوا سودی در پی ندارد.